1. ZŠ Sedlčany
Adresa
Primáře Kareše 68, 264 01 Sedlčany
Koordinátorka světové školy
Mgr. Iveta Reinischová, tel: ,
Vedení školy
Webová stránka
Certifikát
Certifikát Světová škola platný od roku 2014. Prodloužen v roce 2018.
O škole
Naše škola je výjimečná na první pohled barvou fasády, je totiž modrá. Je lidská, učitelé a žáci se snaží být si navzájem partnery. Máme zde mnoho příležitostí podílet se na rozvoji školy a projektech.
Naše škola byla dlouhodobě zapojená projektu GRV La Ngonpo, skrze který učitelé s žáky otevřeli možnosti poznávání nejen odlehlých částí světa, ale i jich samotných. Dále se zapojujeme do akcí jako adopce na dálku, sbíráme papír, elektrosběr, byliny. Globální a rozvojová témata probíráme v rámci několika předmětů.
Chceme našim spolužákům i veřejnosti ukázat, že je důležité v dnešní době pracovat s tématy GRV. Stačí jenom chtít a my chceme!
2013/2014
Fair trade
Žáci 1. ZŠ Sedlčany se rozhodli rozšířit ve škole a následně pak i v celém městě povědomí o fair-tradu a fair-tradových výrobcích. Zjistili totiž, že ve městě se až na několik výrobků v Čajovně, nedají fair-tradové výrobky koupit. V rámci svých aktivt se proto rozhodli představit žákům celé školy, žákům dalších škol v Sedlčanech i sedlčanské veřejnosti podstatu fair-tradu a vysvětlit jeho hlavní výhody a přínosy. Začali školním obchůdkem, kde podpořili rozšíření sortimentu o několik fair-trade produktů. Na škole pak uspořádali několik osvětových akcí, mimo jiné na Den země prosadili vaření fair-trade čaje ve školní jídelně a pečení buchty z fair-tradového kakaa. Celoroční úsilí žáků vyvrcholilo informačním stánkem na sedlčanském náměstí, kde žáci kolemjdoucím nabízeli zdarma ochutnávku fair-trade čaje a buchty z fair-trade kakaa a přitom si s nimi povídali o tom, co to fair-trade je a proč je vhodné se touto problematikou zabývat.
2017/2018
Plýtvání potravinami
Den Země je každoročně pořádaná školní akce. Toho letos žáci prvního stupně využili a propojili projektový den s tématem plýtvání, které zvolili jako téma Světové školy. Cílem akce bylo zvýšit povědomí o problematice plýtvání mezi žáky, nepřímo byli zapojeni i rodiče a obyvatelé města Sedlčany. Tato celodenní projektová akce se uskutečnila ve škole i z části mimo školu, kde se každá skupina žáků věnovala jedné specifické oblasti plýtvání. Během společného sdílení pak žáci prezentovali ostatním, co zjistili o plýtvání v dané oblasti. Cenné je, že do projektu se zapojili spolupracující organizace jako například místní knihovna, nebo zdravotnické centrum. Do projektu se pak v návaznosti na výsledky z prvního stupně zapojili i žáci druhého stupně, kteří se více zaměřili na přímé globální souvislosti plýtvání a udržitelné spotřeby.
2018/2019
Projektový den - Plýtvání a výstava
Žáci se seznámí s pěstováním, dopravou, skladováním a cestou na stůl spotřebitele některých surovin (jahoda, banán, kakao).
Uvědomí si možný dopad konkrétní plodiny na životní podmínky zainteresovaných lidí. Přemýšlí o možnostech zlepšení jejich životních podmínek.
Žáci vyrobí hry z odpadového materiálu.
Žáci 1. stupně pracovali ve svých třídách na jednotlivých tématech. 1. ročníky – Příběh jahody, 2. ročníky – Kakao, 3. ročníky – Cesta banánu. 4. a 5. ročníky vyráběly různé hry. 4. ročníky vytvořily pexesa a kvarteta, chlapci z 5. ročníků kostky z odpadového materiálu, děvčata deskové hry.
Žáci z 1. – 3. ročníků se seznámili prostřednictvím textů, pracovních listů a dalších materiálů se surovinami. Malovali, vyráběli, vyhledávali informace a zpracovávali zadané úkoly.
Žáci ze 4. a 5. ročníků si vyhledávali informace a zpracovávali je do svých her.
Cíle se nám podařilo naplnit. Žáci se dozvěděli a uvědomili si, jak je komplikovaná cesta některých surovin na náš stůl. Je lepší používat lokální suroviny než suroviny z dalekých krajů a zamezit tak zbytečnému plýtvání.