Křesťanská střední škola, základní škola a mateřská škola Elijáš, Praha 4 - Michle
Adresa
Baarova 360, 140 00 Praha 4 – Michle
Koordinátorka světové školy
Lenka Vurstová, tel: , lenka.vurstova@elijas.cz
Vedení školy
Ing. Hana Loderová, tel: +420 734 527 074, reditel@elijas.cz
Webová stránka
Certifikát
2020
O škole
Naše škola je jako strom, jehož kořeny stojí na pevných morálních principech. A i když je koruna tohoto stromu hodně rozvětvená, protože školu navštěvují žáci různých národností či náboženství, vždy nás spojuje pevný kmen tolerance a respektu. Z koruny stromu lze dohlédnout daleko do kraje i dívat se vzhůru k nebi, stejně jako v naší škole „Elijáš“. Globální témata jsou přirozenou součástí výuky, především v ZSV, Biologii, Křesťanské výchově, Ekonomice, Dějepisu či v jazycích. Vyskytují se ale i v předmětech, kde by je nikdo nečekal, například v Matematice či v hodinách Tělesné výchovy. O tématech diskutujeme, účastníme se nejrůznějších přednášek, píšeme seminární práce a vytváříme prezentace. O titul Světová škola jsme se ucházeli, protože se nechceme zajímat jen o sebe. Není nám lhostejný svět ani prostředí, ve kterém žijeme. Všichni jsme součástí jednoho celku, za který neseme svůj díl odpovědnosti.
Školní rok 2019/20, podzim 2020
Brumlovka proti nerovnostem
Jako první téma v programu jsme si vybrali chudobu a nerovnost, které se váží k 10.globálnímu cíli. Chtěli jsme poukázat na to, že se tato témata dotýkají lidí i v našem bezprostředním okolí a naším cílem bylo zmapovat obecné povědomí o chudobě. Také jsme chtěli porovnat, jak se naše názory liší od názorů druhých a posléze je porovnat se samotnou skutečností. Vše jsme chtěli spojit i s finanční podporou Nadační fondu Elijáš, který pomáhá žákům a studentům školy.
Tématu jsme se věnovali v několika předmětech. V němčině jsme se naučili odborné pojmy. Zjišťovali jsme a srovnávali poměry v ČR, Německu a USA (procento lidí žijících pod hranicí chudoby, hranice chudoby v těchto zemích ap.). V hodinách Komunikační a mediální činnosti jsme řešili tvorbu dotazníku k našemu průzkumu. V rámci Ekonomiky jsme se seznámili s pojmy minimální mzda, životní minimum, kurzarbeit a další. Nejvíce nás zasáhlo téma matek samoživitelek, kdy pro nás bylo nepředstavitelné, že není samozřejmé mít pro děti k dispozici každý den ovoce a zeleninu. V hodině Slohu jsme vytvořili novinovou zprávu k Nadačního fondu Elijáš a připravili plakáty. Nakonec jsme se vypravili „mezi lidi“. V rámci farmářských trhů jsme na náměstí Brumlovka udělali průzkum mezi kolemjdoucími, kde jsme využili náš připravený dotazník. Na trhu jsme měli také informační stánek s vytvořenými plakáty. Povedenou akci jsme nakonec zakončili v místní cukrárně.
Pedagogové v rámci projektu na studentech v průběhu zkoumání tématu viděli posun v jejich přemýšlení – od názoru “nás se to netýká”, “proč bychom to řešili na soukromé škole”, k zjištění “ano, ono se nás to týká.” To pro ně byla největší odměna.